האוויר אותו אנו נושמים בבית או במשרד ,האם הוא אוויר נקי ובריא? לא בטוח כלל, לרוב להיפך.

"ביתי הוא מבצרי",  היא אמירה ישנה ונכונה לרוב, אך לא בכל הקשור לאיכות האוויר הנמצא בבית בו אנו מבלים לפחות מעל מחצית חיינו. כך גם במקום העבודה המשרדי שלנו. זיהום האוויר בתוך הבית או המשרד עלול להיות מסוכן יותר לבריאות יותר מאשר האוויר החיצוני.

מחקרים רבים לאורך שנים מצאו כי רמת הזיהום של האוויר אותו אנו נושמים בין כתלי הבית עלולה להגיע לרמת זיהום של עד פי 6 לעומת האוויר החיצוני. הזיהום מתבטא בריכוז גבוהה של חלקיקים נשימים וגזים המשפעים לרעה ומסכנים את בריאותינו.

אנו מייצרים זיהומי אוויר באופן אישי, כמו כן יש זיהומים ורעלנים הנוצרים משימוש בכלי חשמל  וריהוט לסוגיו, אלה הפכו לשכיחים בכל בית ובית ואנו לא יכולים לחיות בלעדיהם.

על מנת להתמודד עם הזיהום בתוך הבית ועל ידי כך לשפר את איכות בריאותינו על ידי שיפור איכות האוויר אותו אנו נושמים, מומלץ בחום לנקוט במספר פעולות. (טיהור אוויר ואוורור)

זיהום האוויר גורם להחמרת מחלות ולשיעור תמותה גבוה יותר. ארגון הבריאות העולמי מצא כי מילוני אנשים ברחבי העולם מוצאים את מותם בכל שנה מזיהום האוויר ואיכות אוויר ירודה במשרד ובבית.

רמת הזיהום התוך מבנית כי שתוארה לעיל מוכרת וידועה בשם תסמונת הבית החולה, ובאנגלית Sick Building Syndrome ( SBS )

על מנת להתמודד עם העלייה המתמדת בזיהום הביתי והקטנת החשיפה שלנו לאוויר מזוהם יש לבנות בתים עם אפשריות אוורור, באמצעותו ניתן להוריד את רמת ריכוז המזהמים שבאוויר. כיום אנו חיים בבתים שמרבית הזמן החלונות מוגפים ומפעילים מזגנים על קור או חום ובכך רמת האוויר שיש בתוך הבית הינה ירודה ביותר. מזגנים מורידים את איכות האוויר למרות המיזוג שאי אפשר בלעדיו.

ישנם מספר רב של מזהמים אבל העיקריים שבהם ניתנים לטיפול ולנטרול מהאוויר בתוך הבית או המשרד. המזהמים נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות של מזהמי אוויר: קטגוריה אחת הינה של חלקיקים על פי גודל/קוטר 2.5 PM עד 10PM Particle Matter) ),  וקטגוריה שנייה הינה גזים וכימיקלים נדיפים.

ככל שהחלקיקים קטנים יותר כך הם יותר מסוכנים לבריאות כי הם נכנסים לתוך הגוף שלנו ומגיעים לריאות שלנו ואף לכלי הדם שלנו.

 קשה להיווכח בהימצאותם של החלקיקים המזהמים השונים כי ניתן לראותם רק בעזרת מיקרוסקופ שאינו מצוי בדרך כלל בבתינו. לרוב מכירים בקיום הזיהום כאשר כבר מופיעים הסימפטומים של בעיות הנשימה כמו אלרגיה, אסטמה, אלרגיה של העור, רגישות לכימיקלים ולשאר מחלות נשימה שונות.

מזהמים שכיחים וכיצד הם משפיעים על גוף האדם

ראדון

גז הראדון נפלט מהאדמה באופן טבעי , גז הראדון נמצא גם במבנים הבנויים מבטון מזויין כמו חדרי בטחון. הוא לא קיים בכל מקום אך יש להימנע מלנשום אותו בשל היותו גז שחשיפה אליו עלולה לגרום לסרטן. יש לאוורר היטב את קומת הקרקע/ מרתף או להשתמש במטהר אוויר איכותי שלוכד חלקיקים אליהן מולקולות גז הראדון נצמדות.

קרדית אבק הבית

קרדית אבק הבית הינה מיקרואורגניזם אשר נמצא בכל בית ובית ובעיקר במקומות בהם יש מצעים ווילונות, דהיינו בחדרי השינה והמגורים. קרדית האבק פורחת כאשר הלחות היחסית באוויר הינה גבוהה.

אנו לא רגישים למיקרואורגניזמים קטנים אלו, לקרדית אבק הבית, אלא להפרשות שלה, שהינן למעשה חלבון. חלבון זה הינו רעלן המגרה את מערכת הנשימה וגורם להפרעות נשימה, ארגיה החמרת אסטמה

 לחות ועובש

לא כל לחות היא מסוכנת. עם זאת, ככל שרמת הלחות גבוהה יותר, כך התנאים להתפתחות עובש וחיידקים נוחים יותר. עם זאת לחות נמוכה מדי עלולה להוביל לתלונות של אוויר עומד, חשמל סטטי, יובש בעיניים, הרגשה לא נעימה בסינוסים של האף ולתחושה לא נעימה של העור. כל אחד מאיתנו נושם תאי עובש הנישאים באוויר. כאשר ריכוזם של תאי העובש עולה באוויר, העובש עלול לגרום לתופעות של כאבי גרון, אלרגיה, התעטשות, בעיות נשימה שונות ונזלת.

אנשים אשר סובלים מאסתמה עלולים לחוות קשיי נשימה קלים עד מצב חוסר יכולת לנשום. אנשים עם  מערכת חיסונית חלשה העובש עלול לגרום גם לדלקות במערכת הנשימה, ואף להגיע למצב שמסכן את חייהם

גז אוזון

גז האוזון נוצר בעקבות אור השמש ומזג האוויר החם, ועלול להגיע לריכוזים מזיקים באוויר בגובה פני הקרקע. מכשירי חשמל כמו מחשבים ומדפסות עשויים לתרום לעלייה בריכוז האוזון בתוך המבנה. אוזון הינו גז מסוכן ביותר שחשיפה ממושכת אליו מסרטנת.

חשיפה לאוזון גם ברמות נמוכות מאוד, יכולה לגרום למגוון רחב של בעיות נשימה, להחמיר אסתמה, לגרום לירידה זמנית בקיבולת ריאות, דלקת ברקמת הריאות, לפגוע במערכת החיסונית של הגוף, לגרום לברונכיטיס ודלקת ריאות לאנשים הרגישים למחלות בדרכי הנשימה.

פחמן דו חמצני

נוצר בשריפת דלקים וסולר על ידי כלי רכב, נפלט לאוויר ומגיע לתהליך הנשימה של בני אדם. 

ריכוז גבוה של גז זה עלול לגרום לעלייה בקצב הנשימה וקצב פעימות הלב, פגיעה בשמיעה, מצב רוח ומצב נפשי ירוד, כאבי ראש, סחרחורת, בחילה ואף עד למצב של איבוד הכרה.

פחמן חד חמצני

גז זה נכנס לבית ולמשרד יחד עם גזי פליטה של כלי רכב, עשן של עישון סיגריות ושריפה של עצים להסקה. מזהם זה בריכוזים נמוכים עלול לגרום לעייפות אצל אנשים בריאים וכאבים בחזה אצל אנשים עם בעיות לב. בריכוזים גבוהים יותר עלול לגרום לבעיות בראייה, חוסר התמצאות במרחב, כאבי ראש, סחרחורות, בלבול ובחילות, בעיות לב ותפקוד מוחי פגום. בנוסף, ייתכנו תסמינים זמניים של שיעול ונזלת.

תרכובות אורגניות נדיפות – VOC

חומרים כימיים הנפלטים בתהליך צביעה ומצבעים, טרפנטין כמסיר צבע, מבשמי אוויר, דיו, ממיסים אורגניים, חומרי ניקיון, שטיחים חדשים, מגוון מוצרי קוסמטיקה, בגדים שעברו ניקוי יבש, שריפות עצים באח ופליטות של גזים מכלי רכב, תרכובות נדיפות אלו עלולות לגרום לסחרחורות, כאבי ראש, ראייה מטושטשת, בחילה וגירוי בעיניים ובגרון, סימפטומים אלו הם תלויים ברמת הריכוז של התרכובות האורגניות נדיפות ,החשיפה אליהן ומשך זמן החשיפה.

פורמלדהיד

נפלט משטיחים ובעיקר מרהיטים המיוצרים משבבי עץ, לוח העץ שנוצר הינו מעובד ודחוס עם תערובת של דבקים, כמו MDF, דיקט וסיבית. קצב התנדפות הפורמלדהיד משתנה ותלוי בגיל הריהוט ובתנאי האקלים בבית. ככל שהריהוט מתיישן, כמות הפורמלדהיד בו יורדת ועל כן קצב ההתנדפות שלו קטן. אולם גם בזמן שהמוצרים עדיין חדשים קצב ההתנדפות אינו אחיד. טמפרטורה ולחות גבוהות מעלות את קצב השחרור שלו לאוויר . פורמלדהיד עלול לגרום לדמעות ולצריבה בעיניים ואף לדלקות עיניים וגם לגירוי וצריבה בגרון, נזלת, קשיי נשימה וחרחורים. כמו כן הפורמלדהיד עלול לגרום לעייפות, בחילות וקשיי נשימה אצל אנשים החשופים לריכוז גבוה שלו, וכן לתגובה אלרגית קשה ולהתקפות אסתמה אצל אנשים רגישים וגם אצל אנשים בריאים

על מנת להתגבר על זיהום האוויר בבית ובמשרד, מומלץ גם לאוורר, אך בעיקר מומלץ להשתמש במטהר אוויר אמיתי ואיכותי שלא מייצר זיהום, אוזון וקרינה בעצמו. מטהר אוויר אוסטין הינו מטהר אוויר מקצועי שעונה על כל דרישות אלו. מוכח מחקרית כי מטהרי אוויר אוסטין מנטרלים מהאוויר חלקיקים וגזים המזיקים לבריאותנו.